Kertomus päivä 1.


MOT siis mitä oikein tehtiin!

CORSO MOLTO PASSO 2011

Ajatus useiden Alppien ylitysten kiertämisestä tuli mieleen Lean kanssa tehtävästä yhteisestä mopolomasta ja siihen yhdistyvistä asioista / aikataulusta. ”Mitä jos …”

Matkan päämäärä oli ollut selvä suunnittelun alusta asti, Alpit / Dolomiitti, jossa olen harrastanut jaloa lajia paljon, joten reitit ja tiet olivat ennalta tuttuja. Aikaisempi kokemus ja paikallistuntemus auttavat aina, kun aikatauluttaa ja suunnittelee reittejä isompaa kokonaisuutta varten. Koska Lealla ei ollut vielä kirjattua IBA suoritusta, päätettiin tämäkin asia korjata samalla reissulla, eli reissun alkuun ja ajan säästämiseksi vuoristoajoon päätettiin ajaa alle BB 2500 Gold – ajo. Tällä järjestelyllä saataisiin vuoristoon yksiajopäivä lisää.

Suunniteltuprosessi oli aika haasteellinen BB 2500 Gold – ajon sisällyttäminen alkumatkan reittiin tuotti ongelmia, koska Autoroute-tarkastusohjelman virheet aiheuttivat paljon ylimääräistä työtä. Esim. joidenkin kuittipisteiden / huoltoasemien lisääminen Saksan moottoriteillä, ei suinkaan lisännyt matkaa + 0,1km, kuten todellisuus on, vaan vähensi sitä -2,5km, vaikka reitti ei ohjelman mukaan muuten muuttunut.

Saksan tietyöt reitin varrella tulisivat laskelmien mukaan viemään myös noin 18 minuuttia ajoajasta. Pedanttina luonteena, johon lisättynä ammatista johtuvat rasitteet reittisuunnittelun tehokkuudesta, vääntelin kuitenkin tyydyttävän reitin. Reitti ei ollut läheskään täydellinen, koska se sisälsi turhia pysähdyksiä, johtuen Autoroute-tarkastusohjelman virheistä.

Osa yksi eli BB 2500 Gold oli siis valmiina, ja vuoristo-osuudet säätöä ja majoitus vahvistuksia vailla. Osa majoituksista oli myös hankalia, ja vaati Italian kielistä kirjeen vaihtoa, ennen kuin sopiva (hinta / laatusuhde) majoitus oikeasta paikasta löytyi. Majoitukset järjestyivät lopulta reitityksen kannalta oikeista paikoista, joten turhaa siirtymä ajoa tulisi mahdollisimman vähän. Päätimme vielä Lean kanssa että vietetään vielä yksi ajopäivä enemmän vuoristossa ja ajetaan Itävallasta SS 1600K suoraan Pärnun, jossa meillä oli sovittu tapaaminen kotimatkalla.

Päivä 1. (18.07 Ma)

Lähtö kotoa 13:40 ensimmäinen tankki Tuupakka TB, samalla kulutus tarkastus tositoimissa. Soitto Harrille että tulossa ollaan. Kohti Turkua ja pysähdys kioskilla, Harri pyysi tuomaan päivän lehdet, joten kävin hakemassa viimeiset painokset.Käytiin jutustelemassa Harrin kanssa ja kohti satamaa, jossa Jääperse Jaakko jo odotteli, kun oli luvannut tulla antamaan viimeiset onnenpotkut.

Jaakko Jääperse saatilla satamassa

Lauttaan oli menossa muutamia muitakin pyöriä, joista yksi oli kuulemma lähdössä kauas aivan Italiaan asti, ajo sinne kestää kuulemma viikon ja vaimo tulee lentäen……?

Mutta oli paikalla myös aito Ameriikan mopo INDIANA 1933, Ruotsalainen kaveri joka oli tulossa Jyväskylästä kokoontumisesta.

INDIANA 1933, tosi ajomiehen peli

Lautalle, hytti, suihku, puhelimet lataukseen, varusteiden tarkastus, mitä aamulla päälle ja syömään illallista joka oli tietysti varattuna etukäteen. Illallisella vähän netin selailua ja päivityksiä, ostin myös aamiaiset valmiiksi, niin ei tarvitse aamulla jonottaa.

Päivän matka 453 km

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s